Brainport zou haar software & engineeringcapaciteiten van wereldklasse moeten exporteren

“In een wereld waar de vraag naar steeds complexere cyber-fysieke systemen toeneemt, ligt er een enorme kans voor bedrijven uit de Brainport regio om hun unieke competenties te benutten, betoogt Robert Howe.”

Ìk verkondig al 10+ jaar dat de Brainport regio wereldleider is op het gebied van software engineering. Deze overtuiging is gebaseerd op mijn ervaring met verkoopbezoeken en het leiden van workshops voor een groot aantal software-ontwikkelende bedrijven in Duitsland, India, Scandinavië en elders. Men kan veel zeggen over de volwassenheid van een software-ontwikkelteam door de vragen die ze stellen. De diepgaande, inzichtelijke en uitdagende vragen die we van Brainport bedrijven over Dezyne kregen waren van een andere orde dan die van teams buiten onze regio. Natuurlijk is dit een oppervlakkige maatstaf voor de volwassenheid van een bepaald team. Niettemin, als het vaak genoeg herhaald wordt, begin je een gevoel te krijgen voor de ontwikkeling van software engineering in andere industrieën en regio’

Het leek mij dat de ergste overtreders vaak autobedrijven en hun toeleveranciers waren. De softwareontwikkelingsteams in deze organisaties leken vast te zitten in een soort door-de-kijk-glazen-wereld die Autosar heet, waar gewone woorden en concepten een andere betekenis leken te hebben. Wanneer we spraken over event-driven, service-georiënteerde systemen, kregen we vaak blanco blikken te zien. Ik kon de aard van het probleem of de communicatiekloof nooit helemaal doorgronden. En zo kregen we nooit voet aan de grond in de autowereld.

“Alles wat met een voertuig te maken heeft wordt gezien als een component, inclusief software.”

De afgelopen 18 maanden heb ik advies gegeven over software engineering aan een van de grotere OEM’s in de auto-industrie en in die tijd heb ik eindelijk de aard van het probleem begrepen. Kortgezegd, innovatie in auto software engineering wordt ernstig beperkt door twee dingen.

Ten eerste, gevestigde OEM’s in de auto-industrie hebben zich ontwikkeld tot zeer efficiënte outsourcing en systeemintegratie organisaties. Alles wat met een voertuig te maken heeft wordt gezien als een component, inclusief software. Het hele automotive system engineering proces behandelt software als een component van een voertuig. Dit voorkomt dat iemand over de software denkt als een heel systeem. Het staat het ontwikkelen van een voertuig-brede architectuur die zich bezighoudt met foutafhandeling, toezichtscontrole, enzovoort in de weg.

Het tweede is Autosar Classic, de gangbare besturingsomgeving voor voertuigen, gebaseerd op een Matlab-achtig, gegevensgestuurde, klok-tik paradigma. Bijgevolg is dat een op componenten gebaseerde, event-driven, service-georiënteerde architectuur geen ondersteunde manier is om softwaresystemen te ontwikkelen. Naar mijn mening is de invoering en het gebruik van op componenten gebaseerde, dienstgerichte architectuur de sleutel tot het vermogen om complexe cyber fysische systemen te realiseren. De problemen die mijn klant in zijn eindproducten ziet, kunnen in belangrijke mate verband houden met een gebrek aan begrip en controle van het gedrag van een zeer grote verzameling losjes gekoppelde software ‘runnables’ – ik zou deze objecten niet gelijk een ‘component’ willen noemen.

Als ik terugkijk op de ruim 38 jaar dat ik in deze regio heb gewerkt aan software voor machinebesturing en fabrieksautomatisering, besef ik dat we gelukkig beïnvloed zijn door een aantal zeer erudiete mensen. Mensen die het onderwerp software systems engineering hebben ontwikkeld om de fenomenale complexiteit van de cyber-fysieke systemen die we tegenwoordig produceren aan te kunnen. Bijgevolg ben ik er nu volkomen zeker van dat de kennis en vaardigheden waarover we beschikken van wereldklasse zijn, zo niet wereldleider. In een wereld waar de vraag naar steeds complexere cyber fysische systemen toeneemt, moeten we echt uitzoeken hoe we onze competenties beter kunnen benutten.

Voetnoot

Lakana Consulting helpt industriële bedrijven bij het ontwikkelen en uitvoeren van een slimme digitaliseringsstrategie, waarbij software wordt gebruikt om innovatie in hun bedrijf te stimuleren.

Dit kunnen we doen door het leveren van advies en consultancy op C-Level of door te handelen in een CTO-as-a-service rol.

Lakana: Smart Software Strategy

Lakana Consulting helpt industriële bedrijven bij het ontwikkelen en uitvoeren van een slimme digitaliseringsstrategie, waarbij software wordt gebruikt om innovatie in hun bedrijf te stimuleren.
nl_NLDutch